torsdag 25 mars 2010

THE BLACK CROWES "Before the Frost/Until the Freeze" ****

Nästan 20 år efter debutskivan släpper THE BLACK CROWES sitt åttonde album, ett verk i folkrockens tecken. Dubbelskivans sammanlagt tjog låtar andas uppriktighet, mognad och fokus. Jämfört med debuten “Shake Your Money Maker” där Chris Robinson sjöng hungrigt, stående på tå, sitter han nu på verandan och sjunger det som faller honom in.

Been A Long Time (Waiting on love) bjuder på ett ypperligt glädjerus. Gitarrernas medryckande riv rymmer tillsammans med munspelet och orgeln, mer historia än Herman Lindqvist. Ett välkomnande och okonstlat låtsnickeri. I funkiga, discoflörtande I Ain't Hidin' visar THE BLACK CROWES stolt upp sin breda talang. Robinson är kaxig och låten pumpande. Härligt frigörande och jammigt på samma gång.

Men som redaktören säger, less is more. Det är nämligen svårt att finna många favoriter bland albumets 20 låtar. För trots att sextetten lagt ribban skyhögt vad gäller melodierna, infinner sig stundtals en dimma av slätstrukenhet där det är svårt att urskilja låtarna från varann. Helhetsupplevelsen reduceras då till ett sorl av intetsägande TV-musik. Men, de som sticker ut från mängden gör det med besked. Som The Last Place That Love Lives. En ballad som börjar endast klädd i akustisk gitarr och i halvtid tar på sig folkdräkten.

Därtill har hela albumet spelats in live, framför publik. Det betyder alltså att musiken blir än mer levande, vilket passar bandet som handen i handsken. Som om det inte vore nog, skivomslaget är utformat som en LP i miniformat där andra halvan, ”Until the Freeze”, endast släppts som en gratis download för de som köpt albumet. Omslaget till "Before the Frost" speglar innehållets alltjämt frodiga mognande och dynamik. Medan omslaget till "Until the Freeze" reflekterar innanmätets väna landskap i klassisk folk- och sydstatsrock med texter lika bländande vackra.

“Before the Frost/Until the Freeze” är perfekt för hjärtliga kvällar i goda vänners lag medan eldflugorna surrar förbi och småtimmar går mot sin ända.

Line-up: Chris Robinson (sång, munspel), Rich Robinson (gitarr), Adam MacDougal (keyboard), Steve Gorman (trummor), Sven Pipien (bas) och Luther Dickinson (gitarr).
Bolag: Silver Arrow Records