onsdag 24 februari 2010

BRUTUS - "Brutus" *****





Ända sedan jag hörde Solution för första gången tidigt 2009 har jag varit helsåld på BRUTUS' hippierock. I promotionbladet beskriver dom själva sin kompott som “Butterfingered, groovy and psychedelic hard rock!”. Smaka på den WITCHCRAFT!

Den självbetitlade debutens åtta spår får mig att groova loss á la Mick Jagger och sjunga mig hes. Bäst på debuten är Golden Town, Swamp City Blues och Feel Free som jag inte klarar mig utan. Magnifika Golden Town är smekande ljuv men samtidigt orostyngd. Svängiga Hey Mama är djärvare denna gång jämfört mot på demon. Det gäller förresten samtliga demospår som återfinns på denna debut.

Styrkan i denna norsk-svenska kvintett är det fasta groovet och den karaktärsstarka sången som är stolt som en påfågel. Melodierna böljar fram och bjuder ständigt på överraskningar. Det är bittert, ångestladdat men också hejdlöst upplyftande med en energi som inte är från denna värld. Skivans djupa rötter i 70-talets rockhistoria leder tankarna till hjältar som GRAND FUNK RAILROAD och SIR LORD BALTIMORE. Dock inte pretentiöst och svårlyssnat, utan har en stor dos rent jävlar-annamma. Året kan knappast börja bättre. Til topps bestefar!



Text: Banesa Martinez
Länk: www.myspace.com/brutusband
BRUTUS-demon från 2009 finns för nedladdning på:
http://rhythmdesign.net/Brutusdemo/free.htm
Line Up: Jokke (sång), Knut-Ole (trummor), Johan (gitarr), Kim (gitarr) & Krille (bas).
Bolag: Transubstans Records


1 kommentar:

My Music Tube sa...

Nice blog and post !
srinivasa rao.s
india