torsdag 29 oktober 2009

FUZZ MANTA - "Smoke Rings" *****





Danskarna kan till en början verka lite harmlösa och mainstream med de inledande radioriffen. Likt titelspåret som även det naglar sig fast med catchiga grepp. Lyckligtvis utvecklas låten till en sorts hyllning till THE DOORS trots sin skepnad av glödhet hårdrock. FUZZ MANTAs färgspektrum är så kontrastrikt att de håller mig intresserad alltigenom albumet.



Det som utmärker denna kvintett från Köpenhamn är den heliga treenigheten. Ett gungigt fuzzsound med djupa rötter i 70-talets progressiva hårdrock och en lyrik som håller samma kvalitet som kompositionerna. Till sist, en kvinnlig sångare som knäcker de flesta i genren är i sig självt berusande. De sparar minsann heller inte på pungkrossarriffen.



Fröken FUZZ MANTA, Lene Kjær Hvillum, har en känslorik röst som vågar vara dynamisk. Hon ömsom ger dig kärlek med sin vänhet, ömsom kraft med sitt jävlarannamma. Jag vill bara gråta av glädje! När bandet slutligen knyter ihop fuzzsäcken med Over The Mountain cementerar de bara toppbetyget ytterligare. Vartenda spår på debutplattan är nämligen som en skänk från ovan.


Skäm bort dig med detta groovekalas som definitivt ger en uppladdning i höstrusk och slask.





Text: Banesa Martinez
Länk: www.myspace.com/fuzzmanta
Bolag: Bad Deal Agency

2 kommentarer:

Metalnallen sa...

Tjena!

Jag håller på att byta adress och design m.m. på Metalnallen och sen kommer detsamma hända med Metalnallen´s Dagens, så vill du fortfarande ha min/mina sidor länkade så får du byta adress, så lägger jag även in din sida i länkarna på nya sidan!

Ny adress: http://metalnallen.wordpress.com

Troligtvis nya adress för MD: http://metalnallensdagens.wordpress.com

/

Metalnallen

Metalnallen sa...

Gött det, ändra min adress, den är http://metalnallen.wordpress.com

Haha, ja det var en knepig mening, sa ändra den direkt :)

Nu är ni länkade också!