torsdag 17 september 2009

BABY WOODROSE - "S/T" ****



Effekterna av det musikaliska innehållet smyger sig på lyssnaren precis som omslaget. När jag väl fastnat för skivan fick jag svårt att lägga den ifrån mig. Just som med konvolutets minimalistiska och psykedeliska formgivning. Med denna sjätte fullängdare sedan 2001 hypnotiserar BABY WOODROSE.



Tydlig kapten på denna danska sinnesvidgande rocktripp är frontmannen Lorenzo Woodrose. Hans talanger sträcker sig från sång och gitarrlir till komposition och textskrivande. Det jag saknar är ytterligare klös i rockens namn. Speciellt då mitt intresse avtar i spår som Open Up Your Heart. Där flyter innehåll mer eller mindre ihop till ett tamt potpurri utan tillräckligt många kontraster.



Det svämmar över av favoriter på "Baby Woodrose". Främst Fortune Teller, Emily, Changes Everywhere, No Mas, men speciellt Scorpio. En surrealistisk känsla uppstår av pärlande toner från pianot och en akustisk gitarr tillsammans med Lorenzos sång. Kraftfull, men samtidigt mild och självutlämnande. Totalt golvad av Scorpio bara njuter jag, om och om igen. Precis som den avslutande strofen påpekar; "-That girl, she just can't get enough".



Text: Banesa Martinez
URL: www.myspace.com/babywoodrose
Bolag: Bad Afro Records
Release: 14 september

Inga kommentarer: