måndag 22 juni 2009

And you will know us by the trail of dead "the century of self" **

Det är en tung symfoni som smyger sig på i första spåret på bandets 6:e skivsläpp, och just denna ljudbild fyller dom första låtarna på skivan. Det låter fel att beskriva det som symfonirock men det är väl just det dom bjuder på, fast inte inom ramarna för hur det då brukar låta. Dom lyckas få fram ett ovanligt dynamiskt ljud med sina ihärdiga trummor, dunkla tunga piano & kontrollerade skrik. Vill inte säga att det är bra, inte dåligt heller. Först när jag hör tredje & fjärde spåren Isis Unveiled & Halcyon Days känner jag igen låt-kvalitén jag minns att detta band bjöd på för 7år sedan och får upp förhoppningarna. Men det är inte direkt med glädje jag plöjer igenom resten av låtarna på skivan. Hade någon form av förhoppning om att den kanske hade lite mer att erbjuda, men blev ganska besviken och hoppar oengagerat från låt till låt för att tillslut erkänna att den inte gav mig någonting.

 

Ger skivan en chans till, bara för att kanske kunna ångra mig. Men det är bara att inse att dom gjorde ett mästerverk för länge sedan, rättare sagt 2002 då dom släppte"source tags & codes" med fantastiska låtar som How near how far &another morning stoner. Vilket misstag, denna skivan tänker jag glömma bort.


Text: Lisa Bünger

Betyg: **

Bolag: BOR

Länk: http://www.myspace.com/trailofdead 

Inga kommentarer: