måndag 18 maj 2009

Wolves in the throne room - *black cascade" *

Med skivans konvolut i handen står jag något fundersam och vill inte riktigt erkänna för mig själv vad den innehåller. En gammaldags text pryder en drömsk bild som föreställer en mänsklig form av sagan om ringens Gollum.. Vilket bara kan betyda metal, denna gången den vidrigaste form av dom alla, nämligen black metal!


Största delen av låtarna är helt instrumentala, en tjock dubbeltramps tråd ligger oväntat som grund hela skivan igenom, så pass snabbt att jag knappt kan urskilja om det är baktakt eller inte, vilket jag antar att dom skulle ta som en komplimang. Gitarristen tar en paus största delen av låtarna då han låter en slagborr gå lös med ett plektrum på strängarna. 


Hur svårt kan det vara att plöjja igenom 4st black metal låtar tänkte jag, tills jag märkte att dom var 10 till 15 minuter långa. Ett par vänner till mig har just ett blackmetal band. Dom gör en låt om dagen och lägger mest tid på att spela in roliga videos, en av dom springer runt i skogen, en annan blir mördad på en toalett och skvätter grisblod över väggarna, medan dom mest morbida brölande textern du kan tänka dig ljuder i bakgrunden. Jag trodde alltid det här var ett skämt, tills jag hörde detta band och förstod att det finns folk som lyssnar på det här på riktigt.


Text: Lisa Bünger

Bolag: Southern Lord

Länk: http://www.myspace.com/wolvesinthethroneroom

4 kommentarer:

Metallbibliotekarien sa...

WITTR är ju inte easy-listening precis, men även en person som jag själv som inte är någon stor fan av Black Metal, inser är "Black Cascade" är en stark platta som förtjänar ett bättre betyg än en etta. Kanske dags att rekrytera en recensent som gillar BM, så du slipper lyssna på en musikstil som verkligen inte är till för alla? :)

Fröken Bünger sa...

Jag vet, du har så rätt. Denna plattan skulle absolut inte lagts i mina händer från början, har en man vid namn thomas som hade gjort en mycket bättre jobb med denna plattan.. vilket vi kom på för sent. Jag har som sagt alltid fört krig mot metal, så det är väl inte särskilt rättvist mot banden att låta mig sätta betyg

lasermanne sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
lasermanne sa...

FY SKÄMS!!! WITTR är fruktansvärt bra musik, det är lite som att såga Neurosis att såga dem. Läs för övrigt Close-Up-artikeln med dem så får du en bättre bild av vad de är för snubbar!

Och skicka skivan till mig istället;)

Fast jag förstår din diss, det är ungefär som när jag får power metalplattor att recensera.