söndag 17 maj 2009

Nashville Pussy "From hell to texas" **

Första gången jag fick nys om Texas kåtaste kollektiv Nashville Pussy var jag 14 och bandet släppte sin andra skiva high as hell. Då andra band som HellacoptersMotörhead & Danko Jones spelades flitigt i min musikmaskin trodde jag denna sydstatsrock skulle passa bra in i skivsamlingen, men icke. Jag blev lurad av ett helt fantastiskt koncept, 2 lättklädda brudar på bas & lead-guitar, sen en tunnhårig karl som bara sjunger om snusk & djävulen vs. Jesus, kan det bli roligare? Det är väl just det som gett dom den otroliga publiciteten dom alltid haft sen starten 1996 för jag betvivlar att det skulle bero på deras musikaliska expertis..

Nya skivan From hell to texas gör mig inte ett dugg besviken, det är precis så här Nashville Pussy ska låta. Skulle nästan vilja påstå att det här kan vara det bästa bandet levererat hittils, även om 99% är ren skit. Jag skulle tro att deras amazon och eld-sprutande förre basist Corey Parks tog punken med sig när hon lämnade bandet för att odla skitungar med the Master of Disaster Duane Peters, frontman i US. Bombs & die Hunns. För nu när basisten Karen Cuda (som tog över Coreys plats 2005) börjar kvartetten istället göra ett par riktigt pinsamma försök till att spela hillbillyblues och när dom inte det gör det så låter det som att Motörhead våldtar Angus Young. I sista sekund lyckas dom dock rädda sig med boogierock av högsta kvalité i Why why why och jag är som förtrollad, i 2 minuter. Lura i mig en halv flaska Minto så kanske jag lyssnar på det här igen.

Text: Lisa Bünger

Bolag: SPV