söndag 3 maj 2009

DARKANE "Demonic Art"


DARKANE och jag har en komplicerad relation. Ungefär som ett KK-förhållande. Båda är ute efter samma sak. Men det har inte alltid varit så; i början hyste vi varma känslor för varandra men efter en intensiv period kring sommarflörten ”Insanity” började det knaka i fogarna. Relationen krackelerade och passionen svalnade.

Vi hördes av allt mer sällan, egentligen bara för att få ett snabbt utlopp för vår frustration. ”Expanding Senses” var ett desperat försök av DARKANE att få tillbaka mig. Kring förra släppet ”Layers Of Lies” var jag nära på att gå tillbaka till ett förhållande som var dömt att misslyckas. När jag nu möter ”Demonic Art” är det ett förbytt DARKANE som återvänt och lovat bot och bättring. Anledningen till detta kan mycket väl vara den relativt nya vokalisten Jens Broman. Faktum är att han låter väldigt lik förre frontmannen Andreas Von Sydow. Inget ont i detta. Jens lungor är guld värda, speciellt i de rensjungna refrängerna.

Det är framförallt den mer melodiska ljudbilden som thrashgruppen presenterar på ”Demonic Art” som tilltalar mig. Det instrumentala introt Variations Of An Eyecrush lägger en gjuten betonggrund för spåren Demigod och Execution 44. Det verkar som om alla de influenserna som utgör bandet; STRAPPING YOUNG LAD, AT THE GATES och MESSHUGGAH bildar en helhet som faktiskt fungerar för mig denna gång.

DARKANE och jag har jagat varandra genom åren. När jag inte visat intresse har de enträget försökt att få mig. När jag nu insett ett och annat hoppas jag att de kan förlåta mig för min arrogans. Jag önskar bara att våra år inte hade gått om intet på detta vis.

Text: Tomasz Swiesciak, 2009-05-03
Betyg: ***
Bolag: Nuclear Blast
Länk: www.darkane.com

Inga kommentarer: