torsdag 7 maj 2009

the Black Lips "200 million thousand" ****

Dom kallar det flowerpunk och jag kan inget annat än att hålla med. Att lyssna på 200 million thousand är lite som att gå med på en trekant hög på LSD med Johnny Thunders & 13th Floor Elevators. Något som förvånar en av att bara lyssna på musiken är att detta Atlantabaserade band beter sig som GG Allin på scen, vilket betyder att du ska akta dig för diverse kroppsliga vätskor om du överväger att se bandet live. 

 

Black Lips vrider tillbaka klockan på sitt femte skivsläpp 200 million thousand, då skivan genomsyras av 70-talets bästa utbud, nämligen punk & psykadelika. Som den ska låta! Första spåret take my heart flirtar ordentligt med dom gamla bortglömda hjältarna the Seeds, samma skitiga ljud & när på falska stämma, och sen är det är lite så det fortsätter! 

 

Min självömkan om att jag missat CBGS storhetstid gör sig märkbar när jag hör starting over.  Jag kan inte understryka nog att the Black Lips hade gjort sig bäst i ett sett mellan New York dolls & Television med diverse lowlifes dränkta i spyor backstage på världens mest omtalade punkgömma 1977!

 

Text: Fröken Bünger 

Bolag: Vice

Länk: http://www.myspace.com/theblacklips

Inga kommentarer: