fredag 1 maj 2009

The Black Box Revelation ***



Det bjuds på debutplatta av en duo från Belgien som flirtar med alla band jag lyssnade på för 8 år sedan. Det skulle egentligen bara kunna gå åt helvete för det finns en anledning till att jag inte lyssnar ivrigt på mina gamla skivor med Black rebel motorcycle club & the Strokes.


Jag har försökt lyssna på första spåret på skivan otaliga gånger utan att kunna förmå mig att gilla den, det är antagligen pga introt med det irriterande skriken och skratten som borde gått i graven med den döde hjälten Lux Interior. Utan större förhoppningar rullar andra låten I think i like you igång, den är stundvis bra, stundvis tråkig, stundvis en låt som redan gjorts.


Jag får dock ett par välbehövda käftsmällar ju längre jag lyssnar. Med endast gitarr, sång & trummor skapar dom en överrumplande ljudbild som nästan får White stripes att blekna. Dessa unga slynglar som knappt har åldern inne till att gå ut på krogen, kommer antagligen få sig en smärre chock denna sommar när det börjar bjudas på klamydia och kooks som aldrig förr. Det är helt enkelt inte dåligt, men det är Carlingsrock så det svider.. 


Betyg ***
Text: Fröken Bünger
Bolag: PAIS
Länk:  
http://www.myspace.com/theblackboxrevelation

Inga kommentarer: