tisdag 7 april 2009

MASTODON "Crack The Skye" ****

Som ett fan av temaprogrockarnas mer syratrippade och melodiska eskapader som This Mortal Soil och Hand Of Stone på föregångaren ”Blood Mountain” hade jag sett fram emot ett album där fokusen skulle ligga mer på melodi och inte de primitiva neandertalattackerna. Mina förväntningar infriades. Men när jag nu plötsligt har mitt lilla kompletta MASTODON-paket i handen och lyssnar på alla melodiska ljudmattor och rifflandskap som bråkar med varandra för att få plats på skivan är det nästan så att jag saknar den hjärndöda stenkrossen i spår som The Wolf Is Loose eller Blood And Thunder. Det är mycket av Brann Dailors explosiva trumspel och massiva fills som alltid varit kärnfullt i MASTODONs musik. När nu detta är ersatt med grundlig eftertanke och återhållsamhet undrar jag om den frigjorda trummisen ens vet hur man spelar vanliga trumkomp?

Missförstå mig inte, ”Crack The Skye” är fortfarande ett album i sin alldeles egna superklass men killarna har softat ner sig och blivit introverta i sökandet efter fler musikaliska dimensioner. Låter det knarkat? Ja, det är det för det fjärde studioalbumet är en astralresa genom rum och tid, precis som bandet vill göra gällande. Scott Kellys (NEUROSIS) gästinhopp på titelspåret är den enda låt som krossar mig som en hundra tons mammut. Sångarens bottendjupa vrål blir avlöst vart om vartannat av Brents och Troys ljuva körsång i refrängen. På Divinations är det ett ungt BLACK SABBATH som möter ett sentida TOOL. Det är imponerande hur påfallande lik Troy är Ozzy i sången.

Kontrollerad galenskap. Det är precis vad MASTODONs ”Crack The Skye är”. Frågan är då om 2009 års mest efterlängtade släpp uppfyller förväntningarna? Har inte en enad kritikerkår redan rosat denna musikaliska skapelse och höjt den till skyarna? Både ja och nej. De första genomlyssningarna satt aldrig där de skulle; först efter femte varvet började jag inse storheten med detta tematiska opus. Min initiala besvikelse transformerades till en infantil glädje och ett beroende värdigt en pundare på Plattan.

”Crack The Skye” är ett musikaliskt superlim.

Betyg: ****
Text: Tomasz Swiesciak, 2009-04-07