söndag 5 april 2009

Martin Schaub - Leaving the circus *


Herr Martin Schaub får mig att vilja slita av håret. Skulle jag någonsin bli kidnappad och torterad hade förövarna bara behövt spela fram till andra låten Clowns för att få mig att berätta vad som helst! Jag kan inte ens lyssna på skivan i mer än 20 sekunders intervaller, då jag väl testade att ta mig igenom en hel låt fick jag sätta mig och kjedjeröka i 15 minuter för att återfå mitt lugn!


Denna akustiska gitarr-pop är lika glad och naiv som en 7-årig flicka i en rosa förpackning som tror att hennes lillebror kom med storken. Texterna är ett enda långt nödrim om kärlek och annat ointressant dravel. Första låtens glada intro bjuder på en besk smak av dansband & Per Gessle, men övergår ganska snabbt till en stereotyp svensk popdänga alá Lars winnerbäck. Tredje låten Missiles from an angel lugnar ner tempot med sina dova trummor och en knappt hörbar gitarr, hade någon med mycket mörkare och inte så darrig röst lagt sång på denna hade det kunnat bli bra, man hade kanske t.o.m kunnat ignorera den vidriga lyriken 


Med tanke på detta blir jag aningen förbryllad när jag läser att han samarbetat med några av Sveriges bättre musiker nämligen Nicolai Dunger, Miss Li, Freddie Wadling & Hellsongs. Fast han har tydligen även beblandat sig med Lotta Engberg, enough said!  

Betyg: *
Text: Lisa Bünger
Bolag: NAX

Inga kommentarer: