måndag 20 april 2009

HATESPHERE "To The Nines


Danmarks tuffingar gör comeback efter att hela ensemblen förutom grundaren Peter Lyse Hansen lämnat skutan och bandet har bytt skivbolag. Denna stora rensning verkar ha skett med alla parterna nöjda då de övriga medlemmarna hade andra åtaganden. Man kan fråga sig hur ett band nu kommer att låta då nästan hela stammen är utbytt? I HATESPHEREs fall är de lika thrashiga som förut men fortfarande lika tråkiga. Det är argt och brutalt som alltid men den påfallande monotonin och bristen på variation får mig att gäspa käken ur led. Inget nytt trots allt det färska blodet.

Den största förändringen som ändå inte hörs i bandet står ynglingen Jonathan Albrechtsen för. Född 1988 visar han en enorm potential med sina riviga stämband och kaxiga attityd men det låter alltför likt föregående vokalist. Jag får känslan av att HATESPHERE försöker återuppfinna sig själva på nytt. Detta försök faller snabbt platt. Riffen på ”To The Nines” känns bara lånade från bandets tidigare skivor eller stulna från annat håll. Lyssna bara på Clarity, fan vad jag känner igen det! Hjälp mig att komma på vart det kommer ifrån!

Det är attityd och brutalitet i titlar som Cloaked In Shit, Backstabber och Oceans Of Blood som får lyssnaren att höja på ögonbrynet men bakom det polerade soundet hittar jag bara ett band som trampar vatten.

Text: Tomasz Swiesciak, 2009-04-20

Betyg: **
Bolag Napalm Records
Länk: www.hatesphere.com

1 kommentar:

Anonym sa...

tror att riffet i Clarity kmr ifrån As I Lay Dyings "Nothing Left"