onsdag 18 mars 2009

Twiggy Frostbite - Through fire ***


Jag kan tänka mig att medlemmarna i detta bandet blivit förförd av den lilla ön i norr. Jag har aldrig varit på Island. Det tror jag inte någon av medlemmarna i Twiggy Frostbite varit heller, men jag anar deras förkärlek till den förtrollande bilden av Björks hemland.

Det kanske inte är så olik miljön dom själva lever i, uppe i Gästrikland. Två av islands enligt mig bästa band lär ha givit dom inspirationen att spela in deras debutalbum Through Fire, då jag ser dom som en försvenskad version av Sigúr Ros & Múm. Likheten finner man exempelvis i ljudbilden i låten Chimera som lurar en stundvis att tro att den ska explodera vilken sekund som helst, men som lika snabbt smyger sig tillbaka i lugnet av sångerskans hesa, viskande stämma.

Jag är hänförd och förundrad över att dom lyckas göra en skiva där varje låt är så pass bra att jag inte hoppar över en enda, lyssnar istället extra många gånger på eye for an eye & heroes. För den som tjuvrökte i flickrumsfönstret för tio år sedan med Stina Nordenstams dynamite i bakgrunden kan nog hålla med om att detta är en uppfriskande och en aning muntrare nykomling i skivsamlingen.

Betyg: ***
Text: Lisa Bünger
Bolag: Despot records

Inga kommentarer: