fredag 20 mars 2009

Silver – Wolf chasing wolf ****


Mitt första intryck av skivomslaget var inte det bästa. Det verkade vara något dödsmetall-liknande konstaterade jag efter en kort inspektion av den dystra bilden.

Men när jag väl satte igång skivan fångade den mitt intresse nåt så enormt. Genom hela skivan satt jag och lyssnade på den fantastiska musiken som ett för mig okänt norskt band kan skapa. I själva verket var det något elektroniskt punkmetall-liknande, och det låter eget, vilket är svårt att förklara. Ganska mycket tyngre än vanlig rock, men ändå inte ”för” tungt typ sömniga Slipknot.

För mig går gränsen vid lite lättare metal, sen blir det för mycket ljud. De har fått fram ett alldeles eget, modernt sound som skiljer sig ifrån de andra genren. Ska man lyssna på Silver ska man inte göra det på bussen eller tåget där man tänker på annat, för då tröttnar man automatiskt på musiken och har inte lust att lyssna på den längre. Är man på dåligt humör kan ju lite bra musik pigga upp en. Det fungerar i alla fall för mig, Silver har piggat upp min tillvaro otaliga gånger.

Det är svårt att jämföra Silver med något annat band. Dels för att jag inte har lyssnat på så många andra band, men också för att Silver står på en plats för sig. Kika in deras hemsida så fattar ni vad jag menar med eget. Jag tycker hela skivan håller hög kvalitet, inte minst stänkaren No place left to go som är min klara favorit.

Alla låtar håller ungefär samma grymma stil. Och jag gillar det.

Våga du också.

Betyg:****
Debutant recensent: Per Lovén
Länk: www.thesilverband.com

Inga kommentarer: