fredag 6 mars 2009

Eldritch - Live quake *



Jag orkar knappt ta mig igenom introt till ELDRITCH's dubbel-liveskiva livequake. Introt på första skivan missleder mig helt i tron om att det skulle vara hårdrock jag ska få höra. Beskriver det hellre som bakgrundsmusiken i en b-actionrulle. När sångaren uppmanar sin publik med "come on motherfuckers" i tredje låten deep sleep suckar jag bittert och väljer att istället sortera mina strumpor i en fantastisk tystnad.

När jag nu försöker ge skivan en ärlig chans går det inte särskilt mycket bättre, för jag kan inte förmå mig att bli imponerad av det motoriska dubbeltrampet eller deras tuggande gitarronani dom utsätter mig för. När jag sätter på skiva nummer två möts jag av nya ogenomtänkta gitarrslingor som nästan får gitarren att låta ostämd och till råga på det "förhöjer" dom denna upplevelse med en synth! Det blev för mycket just här, 45 sekunder in i låt nummer två. Jag vägrar utsätta mina öron för techno-metal.

Detta är musik som säkerligen går hem hos den finnige, fjortonåringen med askblont hår till axlarna som just upptäckt Anthrax. Även dom lär tröttna snabbt. Den italienska frontmannen som gör allt för att låta som Bruce dickinson borde istället starta ett Iron Maiden coverband och lägga ner detta misslyckade projekt!

Betyg: *
Text: Lisa Bünger
Bolag: Limb music production
Länk: http://www.myspace.com/neighbourhell

Inga kommentarer: