söndag 8 februari 2009

DEATHSTARS "Night Electric Night

”Say what you want me to do and I’ll do it for you / Say who you want me to do and I’ll do her too”.

De erotiska pastischerna från sleazegothindustrirockande föregångaren ”Termination Bliss” är kvar.

Allt är som vanligt med andra ord. Men det finns en behållning av annat snitt på ”Night Electric Night” som är betydligt avgörande. DEATHSTARS framträder på sitt tredje studioalbum med en allvarsammare inställning till musicerandet, något som inte kunde skönjas på föregångarna. Om detta av personliga angelägenheter eller annat kan jag bara spekulera i. Men de insatta kanske förstår den dystra tonen med tanke på vad Emil Nödtveidt tvingats gå igenom. Lyssna på Via The End så förstår ni.

Bryter man ned gruppens musik i beståndsdelar och dissekerar varje fragment av MÖTLEY CRÜEs sleaze, RAMMSTEINs industriella sound, valfritt gothsmink och Peter Steeles stämma får man DEATHSTARS. Egentligen är detta en blandning som är helt avskyvärd för min smak men här gäller det omvända; helheten är bättre än summan av delarna. Märkvärdigt nog funkar det.

Rent musikaliskt är det lika pampigt som alltid och körerna är extra smittsamma som på singelsläppet Death Dies Hard. Det är främst sångaren Whiplashers mörka strupe som är den främsta behållningen i DEATHSTARs musik. Däremot finns det en mognad över hela albumet jag inte kan förlika mig med. När jag lyssnar på ”Night Electric Night” vill inte omdömet stanna kvar i nutiden utan istället betygsätta ett framtida presumtivt opus.

Text: Tomasz Swiesciak
Betyg: ***
Bolag: Nuclear Blast
Länk: http://www.deathstars.net/

Inga kommentarer: