onsdag 21 januari 2009

ABRAMIS BRAMA - "Live!" ****


Jag kan inte skryta med att ha lyssnat på ett helt studioalbum med dessa män från Stockholm. Vilket mest beror på min allergi mot svensk sång, nej förresten, sång med en svidande tydlig Stockholmsdialekt. På skivan är det Vad jag ser som speciellt utmärker sig i den fåran.

Nollåttorna gör ändå riktigt bra ifrån sig på dessa 11 spår som är inspelade mellan 2005 och 2006. Främst för att musiken här och var är förkrossande svängig. Eller som på inledande Svart där sångaren Ulf Torkelsson tar kommandot med en gång. Helt igenom är dock "Live!" tight och musikerna fullt närvarande.

Dessutom tycks jag skönja en rejäl dos charm från de bandmedlemmar som gör väsen av sig. Inlevelsen och spelarglädjen rusar. Jag är verkligen en sucker för sådant som får tvingar mina mungipor att ge med sig.

Bäst låter Säljer din själ, Bilder och Mamma talar. Där den sista lyser likt en fyr i mörkret med sitt fartiga blås och sin medsjungarvänliga lyrik.


Text: Banesa Martinez
URL: http://www.abramisbrama.com/ & www.myspace.com/abramisbrama


2 kommentarer:

Metalnallen sa...

jag blev 2 barns pappa för några dagar sen, så recensionerna ligger tyvärr nere, men jag ska absolut joina er på facebook!

Metalnallen sa...

Jag har joinat er på Facebook, heter Fredrik Graneklev, och nu har jag även startat en grupp på Facebook för Metalnallen, så det får ni gärna joina!