tisdag 2 december 2008

Teaser inför intervjun med SLIPKNOT

Jag har precis avslutat min intervju med hjärnan bakom niomannakollektivet SLIPKNOT. Diktafonen är fortfarande igång och vi båda sitter tillbakalutade och avslappnade i våra fåtöljer i pressrummet. Konversationen har inte sällan föregåtts av dubbeltydighet, amerikanskt slang och ett antal ’fuck you’.


Stämningen är lätt när Shawn, ”off the record” svarar på frågan om det inte är tröttsamt att prata om sig själv hela tiden.
– Ärligt talat tyckte jag det fanns tillräckligt med betydelsefulla frågor under denna intervju som hjälpte mig att vara mig själv och kunna förklara vem jag egentligen är. Jag blir trött då det bara är rent skitsnack. Jag kan se det direkt när folk snackar skit. Jag gillar faktumet när vi kan ha en intellektuell diskussion eller gå ner i maskhåll och upptäcka nya saker. Det betyder förändring och som jag sagt tidigare är förändring en bra sak.
– Jag gillar att prata om vad som händer i världen och relatera detta till SLIPKNOT. Som du själv sade: ”vad är det för fel på världen och kan vi vara botemedlet?”. Det var ett utmärkt sätt att börja intervjun på. Visst, jag blir uttråkad ibland och folk blir säkert less på mig. Under senaste albumvändan (”Vol 3. The Subliminal Verses”, förf. anm.) gjorde jag inga intervjuer alls. Bandet var förbannat för när jag pratar så lyssnar folk! Jag är varken killen i bandet som stryker dig medhårs eller berättar roliga historier. Jag kommer alltid berätta sanningen och precis vad jag känner. Varför? Jo, för att jag kan! Jag är amerikan och jag har rätt att få min röst hörd. Du kan fan inte döda mig för min åsikt och jag kommer alltid att försvara den!
Shawn försöker sig på en trivial liknelse och pekar på min palestinasjal och sedan på Daniel, fotografens och förklarar att vi alla har rätt att bära vilken sjal vi än väljer.
– Det är så världen borde vara. Om jag kan förändra minsta sak kanske det kan hjälpa till att rädda liv. Så var det för mig. Musiken har alltid varit mitt liv och hade jag inte haft den under min uppväxt hade jag förmodligen inte levt idag. Jag håller hårt i repet och det håller mig levande. Eller så kanske musiken får mig att släppa taget och ge mig mod att lämna allt?
– Jag kan inte vara hemma för min fru och mina barns skull ikväll. När alla andra kommer ta sig ett järn, röka på eller sätta på sina groupies i logen kommer jag stå på scenen för dem och ge lite extra.
– Jag är redan en legend, jag är redan för alltid!

Håll ögonen öppna för en längre intervju inom kort.

Tomasz Swiesciak
2008-12-02

2 kommentarer:

Metallbibliotekarien sa...

Oj, om detta var en teaser hur intressant kommer då inte den egentliga intervjun att vara? Ser med förväntan fram emot läsningen och tycker det är skönt att se spår av dig Tomasz i cyberrymden när du inte verkar uppdatera din blogg så mycket.

Metalnallen sa...

Slipknot kommer alltid vara det bästa bandet genom tiderna för mig, som jag skrev i en anna blogg så är nog mitt bästa minne från en konsert på Ullevi för några år sen för 66000 åskådare med Metallica och Slipknot som förband, det är ett minne jag sent glömmer!

Kolla gärna in min blogg med metal o rock recensioner!
http://metalnallen.blogg.se