torsdag 21 augusti 2008

MOTÖRHEAD ”Motörizer” ***

Bandet som myntat uttrycket ”We are Motörhead and we play rock & roll” behöver knappast någon introduktion med tanke på att herrarna har 30 år i ryggen som vitala rockgudar. Mister Kilmister själv spär inte heller på sitt ego när han promotar bandets 24:e (!) släpp:

”I think you should buy 3 copies each, but now I think you should have it inserted in you by 3 gay wrestlers. Buy it and avoid embarrassment later”.

Vad säger man om en frontman som har en egen actionfigur, en film och är vida respekterad och avgudad av sina fans? Nu är inte jag den största beundraren av MOTÖRHEADs kaxiga hårdrock men nog blir man sugen på att hytta näven och svänga en och annan bägare till ”Motörizer”. Detta är det perfekta soundtracket till ett krogslagsmål.

Det är ett synnerligen vasst riff som inleder Runaround Man och när man hör Lemmys karaktäristiska whiskystämma förstår man exakt hur rivigt bandet vill att ”Motörizer” ska låta. Under Rock Out vill jag – precis som den fulcoole sångaren uppmanar – frigöra pitten ur sin trånga borg i mina tajta byxor. Testosteronnivån höjs avsevärt och mitt adrenalin börjar pumpa. Jag känner för att gå ut på stan och köra ett vettlöst demoleringsrace!

Mot slutet är min kropp så pass mättad och det känns som om jag slagits med fotbollshuliganer i 38 minuter. Långsamt hamnar jag i dvala när sista spåret The Thousand Names Of God avrundar skivan rätt lamt. Tur det, för jag är ändå så pass utmattad vid det här laget.

Betyg: ***

Text: Tomasz Swiesciak 2008-08-21
Bolag: Steamhammer/SPV
Länk:
http://www.imotorhead.com/

Inga kommentarer: