onsdag 4 juni 2008

MERCENARY – ”Architect Of Lies” **


Att inte vara förmögen att välja sida eller ta ställning är ingen god egenskap. I ett försök att vara alla till lags blir ens resultat ofta inte speciellt lyckat, då det skiner igenom för väl att äktheten saknas. Där har den Danska sextetten sitt största problem. Med en grund inom Death/Thrash (rötter man knappt kan skönja längre) försöker manskapet idag väva in fler och fler influenser, vilket leder till att trovärdigheten inte känns hundraprocentig.

Menar bandet verkligen det som förmedlas på ”Architect Of Lies”?

Tuggande riff, modern metal och hardcroreflirtande som kläs in i en pampig synthmatta. På detta läggs en svävande sång som andas Powermetal och som nästan helt tagit över där argare vrål kunnat få figurera.

Låtarna, eller produktionen på en bra skiva bör, likt en god bok, vara något som man som lyssnare behöver arbeta sig in i. På tok för lättillgänglig musik ger inte den känslan och jag blir mest frustrerad.

Jag kan för mitt liv inte förstå hur folk kan gilla detta, samtidigt törst jag gissa att skivan kan bli MERCANARYs språngbräda fram till ett erkännande hos en bredare och mer kommersiellt hungrig publik.

Betyg: **
Text: Manne Påhlsson
Bolag: Century Media

Hemsida: http://www.myspace.com/mercenarydenmark

1 kommentar:

Davitzo sa...

helt fel bedömning enligt mig, nu har jag inte hört ngra av deras tidigare album, så deras "äkthet" kan jag inte uttala mig omm men Architect of Lies är ett superbt album :D