måndag 12 maj 2008

UNEARHTLY TRANCE ”Electrocution” ****

Det är som världens smärtsammaste avrättning. Som om bödeln glömt att fukta svampen precis innan mitt öde avgörs av 10 000 volt. Introspåret Burn You Insane är soundtracket till denna likvidering.

New Yorktrions tunga musik färgar av sig och målar vardagen i ren svärta. Diseased förmörkar den svenska solen och sommaren är miltals härifrån. Med kirurgisk precision borrar domedagstrummorna in mitt medvetna och förpassar mig till ett litet hörn där väggarna krackelerar runt mig. UNEARTHLY TRANCE kommer begrava mig levande och redan i Chaos Star är paniken påtaglig.

Gitarrernas malande riff inger inget humant hopp i God Is A Beast och Religious Slaves. Med rötterna i den verkligen underjorden bryter UNEARTLY TRANCEs esoteriska musik ned varje beståndsdel i min själ och får mig att känna mig meningslös.

”Electrocution” är jorden som skyfflas över din kista och sedan pissar på din grav. Ett komplext, progressivt och misantropiskt stycke som aldrig vill släppa taget. Skulle skivan vara en färg, skulle ett helt nytt färgsystem behöva uppfinnas.

Betyg: ****
Text: Tomasz Swiesciak, 2008-05-12
Bolag: Relapse Records
Länk: http://www.myspace.com/utny

Inga kommentarer: