fredag 23 maj 2008

MOONSPELL ”Night Eternal” ***

När portugiserna släppte förra alstret "Memorial" trodde de inbitna att detta var slutet på den ockulta saga som kännetecknat MOONSPELL. Med en sådan missvisande albumtitel och en låt ironiskt benämnd Best Forgotten trodde många att bandet kastat in den svettige handduken.

Visst, MOONSPELL hade en pinsam och gothaktig Depeche Mode-snegling mot slutet av 90-talet som jag helst av allt glömmer. 2003 års ”The Antidote” var en upprättelse. Föregångaren däremot, den passerade mig obemärkt förbi men den oxtokiga medelhavsfrenesin som detta junisläpp visar är en nytändning om något.

Emellertid finns detta osande gothslisk som passar rövbandet HIM fortfarande kvar och det retar min kräkreflex något så djävulusiskt. Strunta i de självskärande fjortisliven i Scorpion Flower och Dreamless (Lucifer And Lilith) och leverera istället samma satanistiska musik som på de övriga spåren. Inget ljus ska skönjas i tunneln och låt hatet frodas i ert mörka sangriablod! Ge mig mer av At Tragic Heights, Shadow Sun och framförallt Moon In Mercury!

Betyg:***
Text: Tomasz Swiesciak 2008-05-25
Bolag: SPV/Steamhammer släpps 2008-06-10
Länk: http://www.myspace.com/moonspell

1 kommentar:

Banesa sa...

Åh, vilken grym recension!
Ska absolut ta mig en närmare lyssning på den!