fredag 2 maj 2008

DISMEMBER “S/T” ***

"As long as Dismember live, death metal will reign”

Kaxigt statement. Ni, riktiga undergroundfansen kanske kan hålla med om det? Visst, att vara ansvarig för dödsmetalens genombrott, hängt med i två decennier och fortfarande vara vital är ju något att vara stolt över.

Från inledande Death Conquers All till avslutande Black Sun är det alltså intensiv old school så det förslår utan några kompromisser. Inget nytt under DISMEMBERs svartsotiga sol alltså förutom bytet av skinnpiskaren Fred Estby som lämnade dödsskutan till förmån för Thomas Daun.

Det är under den första hälften av plattan jag finner mig spela luftgitarr och slå mig gul och blå på låren i takt med slagverken. Produktion är precis som den ska vara, skitig, tämligen rå och med ettriga gitarrer som kan te sig lika enerverande som den där flugan i ditt vardagsrum en stillsam bakissöndag. Europa Burns är lika hatisk som namnet antyder och inget Napoleon skulle mima till. Under A Bloodred Sky och Tide Of Blood bryter av manglandet smått med sina melodiska utflykter. Annars är rasande frenesi den gemensamma nämnaren.

Detta självbetitlade, åttonde opus är ett habilt verk i den gamla skolan som inte borde göra någon besviken.

Betyg: ***
Text: Tomasz Swiesciak
Bolag: Regain Records 2008-02-18
Hemsida: www.dismember.se

1 kommentar:

Kim sa...

Mycket bra platta! Mina favoritspår är "Europa Burns" och "Tide of Blood", som du kanske sett i min recension på Werock?
(http://www.werock.se/Recension/visarec.php?id=175 )