fredag 25 april 2008

SVARTBY – Kom I Min Kittel **


Roligare än så här blir det inte med kläderna på! Under luppen för granskning ligger ryska SVARTBY, en akt olik de flesta törs jag påstå.

Om musiken finns inte så mycket att säga. Ostig rollspelsmetal, så som det antagligen skulle ha låtit om JRR Tolkien överdoserat på TV-spelet Zelda och sedan satt sig ned för att svänga ihop låtar i bästa FINNTROLL-anda. Nej, detta handlar till fullo om helt andra kvaliteter, eller ska man kalla det avsaknad av just detta?

Ryssarna slopar det självklara musikspråket engelska och även modersmålet får stryka på foten, för att istället ge plats för det du och jag behärskar bäst. Svenska. Det kan omöjligt vara några svenskstudier på högskolenivå som killarna sitter inne med, snarare har man av en slump kommit över ett Lexikon (och då ett engelsk-svenskt sådant, inte rysk-svenskt), och bestämt sig för att ta ett rejält kliv utanför ramen.

Lyriken är nämligen så rolig och fumligt att jag stundtals kissar i byxan, hoppas verkligen att detta är ett riktigt band och inget plojtrams under täckmantel. På en förstaklassares nivå tappas det bokstäver och byggs kryptiska meningar jag inte trodde fanns! Exemplen är många, men jag bjuder på två av mina favoriter:

”Bara ostlika månen är min vän i natt och vinden delar min gapskratt!!!”

”Om ett år denna småtting skall bli en god häxa. Skallig Åke, grym Åke fick en god läxa”


Nämnde jag att Keyboardisten kallar sig ”Giftsvamp”, medan batteristen går under artistnamnet ”Somna”? KÖP!
Betyg: **
Text: Manne Påhlsson
Bolag: FONO Records
Hemsida: http://www.svartby.com/

Inga kommentarer: