onsdag 2 april 2008

PAGANS MIND - "Gods Equation" **


Fjärde given från de progressiva powermetallarna i PAGANS MIND kan lättast beskrivas som den något tveksamma drycken alkoläsk. Söt till en början fast med den förvridna tonen i smaken så fort du börjar svälja. När passar den in? Vilka är egentligen bandets fan? Är inte utseendet lite väl finpolerat och flashigt för att passa det stundtals fattiga innandömet?

Bandet har sina styrkor i de läckra gitarrsolona som berör och låter tidlösa. Fantasin verkar dessutom flöda i norrmännens djärva strävan efter ett bra sound. När DAVID BOWIEs Hello Spaceboy drar igång rusar blodet i venerna. Energin och känslan tolkas suveränt och de tar mig tillbaks till brittens bästa gig i Globen 2003.

När näst följande spår Evolution Exceed avfyras är dock katastrofen ytterst nära. Likt alkoläskens klibbig önska att behaga så många smaker som möjligt. Overkligt och i ärlighetens namn förtvivlande. När jag slutligen upptäcker mig själv sjunga med i falsettssången på hitlåten United Alliance skäms jag som om det varit MORATRÄSK's Tigerjakt, jag skrålar med i. Utan tvekan känns Tigerjakt mera tvättäkta än norrmännens skvalpiga metall i denna slagdänga.

Trots tappra försök att låta progressiva förstörs metallen på Gods Equation helt med okontrollerade stycken och partier som för tankarna till 90-tals techno. Skärpning.


Text: Banesa Martinez
Hemsida: http://www.pagansmind.com/
www.myspace.com/pagansmind

Betyg: **

Bolag: Limb Music Productions

Inga kommentarer: