måndag 7 april 2008

ILL NIÑO ”Enigma” ****

Jag slår sönder piñatan ”Enigma” som ILL NIÑO så kravlöst vill att jag ska göra och jag finner mig själv ståendes i ett regn av smågodis och kulturella influenser. Denna musikaliska produkt är resultatet av en livstid delad mellan två vitt skilda kulturer; den amerikanska och den latinamerikanska.

Precis som albumnamnet vill klargöra, är ”Enigma” en tyst gäckande gåta. Albumet handlar faktiskt mer om överraskningar än trygghet och mer om skönhet än ilska. Det märks tydligt på den utmärkta spansksjungna balladen Me Gusta La Soledad.

Även om aggressiviteten har fått stå i skymundan för vackrare kompositioner på denna fjärde fullängdare, finns det ilska att skönja bakom alla rytmiska sektioner. Lyssna på Finger Painting With The Enemy eller Guerilla Carnival om du hellre söker tröst i stridslystnad.

Kanske är det min inställning den till underbara spanska kulturen som påverkar mig här men faktumet är att jag föredrar de lugnare spåren.

ILL NIÑO klarar sig utmärkt på enbart sina latinamerikanska rötter, resten är bara en bonus.

”Enigma” är en historia om förstörelse och konsekvenser, livet och döden, primal vrede och ett spirituellt uppvaknande. Vill du sluta in dig i din egen värld eller öppna alla sinnena till individualism och självinsikt? Valet är ditt men "Enigma" kan hjälpa dig på traven.

Betyg: ****
Text: Tomasz Swiesciak, 2008-04-07
Bolag: Cement Shoes
Länk: http://www.illnino.com/

1 kommentar:

sorgens kammer sa...

bra recencsion
hörde dom skulle spela på stena arenan ??? i göteborg
aldrig hört talas om