onsdag 30 april 2008

THE HELLACOPTERS - "Head Off" ****


THE HELLACOPTERS sjunde album är det tolv covers som presenteras. Men även om bandet kommer att splittras efter släppet och den efterföljande turnén var den aldrig menad att vara en "avskedsplatta". Utan en hyllning till riktigt bra band som aldrig riktigt fått fäste bland rockkonsumenterna.

Efter ett par lyssningar försvann min pessimistiska inställning och äntligen hittade jag hem. Självklart hörs det att något signifikant saknas, men medlemmarnas kärlek till originalen sipprar onekligen igenom. Rent och uppriktigt utan varken floskler eller ursäkter.

De valda sångerna ska enligt Nicke Andersson (Ex ENTOMBED) vara sådana som är som gjutna för bandet. Något som särskilt slår igenom i ’Rescue’ och 'Midnight Angels’. När solot i ’No Salvation’ träder in uppfylls jag av sällan skådad glädje. Den genuina välmeningen i Nicke Anderssons röst övertygar, likaså det egensnickrade och 14 år gamla örhänget ”umpf” som sträcker sig genom skivan. Vitaliteten och intensiteten som förmedlas via instrumenten är berusande och jag upptäcker mig längta efter att aldrig sluta lyssna på "Head Off".

Avslutningsvis böjer jag lätt på knäna och lyfter på hatten för THE HELLACOPTERS. Jag tackar för en uppväxt fylld av deras fantastiska musik och de glädjande stunder jag upplevt.

Betyg: ****
Text: Banesa Martinez
Bolag: Wild Kingdom 20080418
Hemsida:
www.hellacopters.com
www.myspace.com/hellacopters

Inga kommentarer: