tisdag 25 mars 2008

BULLET FOR MY VALENTINE ”Scream Aim Fire” **


Lika bra att krypa till korset och bekänna skammen jag känner när jag lyssnar på BULLET FOR MY VALENTINE. Det är inget jag direkt tar upp vid middagsbordet med mina metalkollegor. Visserligen träffade debuten ”The Poison” rätt i mitt emohjärta, trots bandets gnäll om brustna hjärtan och olycklig kärlek.

Denna gång verkar bandet istället ha lämnat de tonårsstinna känslorna där de hör hemma - på gymnasiet - i förmån för tyngre tonarter och mer vuxet beteende. Trodde jag.

Jag är inte benägen med att hålla med de brittiska herrarna om att de är så pass mycket hårdare än på föregångaren. De melodramatiska kompositionerna består, om än något svagare än tidigare. Jag kan inte skaka av mig känslan av att killarna försöker bevisa något för sig själva. Kanske har det göra med den ringa åldern och epitetet bandets musik befinner sig i.

Trots allt detta finner jag en svaghet för hitsen Deliver Us From Evil, Hearts Burst Into Fire och den suveräna covern på SURVIVORs No Easy Way Out.

Men detta räcker tyvärr inte särskilt långt.

Betyg: **
Text:Tomasz Swiesciak 2008-03-25

Bolag: Roadrunner Records
Länk: http://www.bulletformyvalentine1.com/

2 kommentarer:

Kim sa...

Här är en till som villigt erkänner att ett antal spår på förra plattan slog an. Nya albumet må vara hårdare, men en del av känslan har de tappat på vägen - åtminstone på de spår jag hittills hört.

Anonym sa...

öh vafan.. BFMV .. EMO hallå det är två skyldar världar.. Ge mig en anledning till varför de skulle vara emo:O?? Usch nä hört begreppen som trash metall och metallcore samt herdcore?? det är där de hör hemma. och så du vet de sjunger inte om misslyckade förhållanden och sånt emo dritt, försök förstå texte innan du säger nått tack