fredag 8 februari 2008

PRIMORDIAL – To The Nameless Dead ***


Det bjuds på mycket pompa och ståt när irländska PRIMORDIALs nya skapelse ”To The Nameless Dead” landar. Jag borde rimligen ha extremt svårt för detta, då det osar lite väl mycket ”rollspel” över skivan, men mina öron och musiken fattar faktiskt tycke för varandra redan vid inledande ”Empire Falls”.

Ett mäktigt album har manskapet bevisligen fått till. Den mörka episka metal som levereras bygger stämning likt en skicklig murare reser murar, mörkt, atmosfäriskt och majestätiskt är några ord som ger skivan en rättvis bild. En extra eloge till vokalisten Alan Everil, som har en karaktäristisk och drömsk stämma. Ett par fler arga rosslingar än vad som bjuds på under de åtta spåren kunde han dock ha kostat på sig, men utvecklingen har väl sin gång

Även musiken är sparsam på att visa upp bandens en gång så svarta rötter, då black metal-influenserna hålls tillbaka allt som ofta. I spår som ”Traitors Gate” kan man dock skönja dem, men mycket mer än så är det inte.

Skivan har inte den aggressivitet jag önskar, men den fyller en annan funktion trots allt, då stämningen inte ger mycket mer att önska. Kul i sammanhanget är att ju mer högtalarna får jobba, ju bättre låter ”To The Nameless Dead”. Hade jag inte skonat mina grannar, så hade kanske betyget stigit en bit till?

Betyg: ***
Text: Manne Påhlsson
Hemsida:
http://www.primordialweb.com
Bolag: Metal Blade

1 kommentar:

Metallbibliotekarien sa...

Hej! Plattan är bra, men det står fel titel som överskrift...