onsdag 20 februari 2008

THE MARS VOLTA “The Bedlam In Goliath” ****


Det är som en enda stor känslomässig bergochdalbana när jag sätter på ”The Bedlam In Goliath”. Spår som Ilyena och Agadez gör mig viktlös med sina lugna och atmosfäriska partier. Torniquet Man ger mig istället kalla kårar med sitt mörka obehag. Det är som att befinna sig ensam på ett tivoli mitt i natten, omgiven av bilder på skrattande clowner som enda sällskap. Wax Simulacra bjuder däremot på ett riktigt gung. Lyssna bara på den tunga basgången som skapar perfekt motvikt till Cedrics alternerande stämma.

Tvära kast med andra ord.

Att lyssna på THE MARS VOLTA har alltid krävt sin del av energi och engagemang från min sida, enda sedan jag träffade på dem på ”Frances The Mute”. Costarikanerna lyckas balansera sin fusion av jazz, rock och... ja allehanda musikstilar med perfekt balansgång. Konceptet med ”The Bedlam In Goliath” är inte av enkel natur. Du lär stöta på motgångar i denna intrikata komposition. Ibland finner jag mig bärandes på stora stenar i uppförsbacke. Det känns som om jag blir straffad för något jag gjort i ett tidigare liv. Lyckligtvis lyckas Aberinkula och Ouroborous belöna mig för mitt tålamod och ger istället mig en riktigt musikalisk belöning.

Ledorden är tålamod och ett öppet sinne. Besitter du dessa egenskaper utlovas en hårresande färd genom ett musikaliskt landskap där du inte lämnas oberörd.

Betyg: ****
Text: Tomasz Swiesciak 2008-02-16
Bolag: Universal 2008-01-29
Länk: http://www.themarsvolta.com

2 kommentarer:

Good Morning Ape sa...

Jag håller med! Jättebra skiva, enligt mig bästa sedan De-Loused.

danielfrilans sa...

Utan tvekan hjärnutvidgande. d