lördag 1 december 2007

MONSTROSITY ”Spiritual Apocalypse” **


Det är få band som kan stoltsera med att ha varit aktiva så pass lång tid som MONSTROSITY och ändå klara sig med så få släpp. Sedan debuten ”Imperial Doom” 1992, mängden medlemsbyten, flertalet varv runt jorden och fyra släpp senare, söker de nu upprättelse med ”Spiritual Apocalypse”.

Likt ett barn som öppnar en present i ultrarapid och sakta men säkert inser vad som finns innanför omslagspapperet, så påverkar albumet mig. Just när jag förstår själva vitsen med de tio spåren av effektiv döds, är presenten redan öppnad och överraskningen slut. Här står jag, med byxorna nere och känner mig smått lurad av att allt gick så fort. Titelspåret samt efterföljande Firestorm rinner av mig likt en elak tarmsköljning. Synd eftersom de erbjuder lite mer melodier än vanligt.

Skivan kommer till sin fulla rätt när plutonen slutar hetsa så förbannat mycket. När de stannar upp ett tag, skruvar ner tempot och spelar med spontanitet istället för den klassiska ”nu-ska-vi-se-vilket-dödsmetalband-som-är-snabbast-i-världen”-mentaliteten, det är då de är riktigt bra. Det är då gitarrharmonierna, solona och melodierna i överlag kommer till sin fulla användning och levererar något stort. Nu blir det istället en halvtaskig blandning av både det ena och det andra.

Betyg: **
Text: Tomasz Swiesciak 2007-06-11
Länk: http://www.myspace.com/monstrosity1

Inga kommentarer: