onsdag 21 november 2007

ZONARIA ”Infamy And The Breed” ***


När jag efterforskar detta talangfulla och Umeåbaserade metalband möts jag av halvdan kritik från mina branchkollegor. Bland annat rackas det ner på bandets tämligen unga ålder. Det snackas om hybrider till höger och vänster och bland influenserna nämns HYPOCRISY, DIMMU BORGIR och ARCH ENEMY. Förvisso, inflytandet kommer säkerligen från dessa håll men samtidigt skulle jag vilja tillägga IMPALED NAZARENE och MARDUK.

Just förstnämnda akt har norrlänningarna turnerat med och kanske har det finska bandets musik färgat av sig på ZONARIA. Det norrländska vemodet är påtagligt och lika becksvart som Umeå självt mitt i vintern. Samtidigt erbjuder ”Infamy And The Breed” en välpolerad debut. Det är atmosfäriskt och melodiskt på samma gång utan att bandet gör avkall på brutaliteten och tyngden i musiken.

Image Of Myself klingar lätt med sin simpla syntmatta i bakgrunden men fungerar ypperligt som en utökning till de stadigt riffande yxorna. Vissa riff känns igen och den rena rösten har vi hört tidigare. Ändå går det aldrig till överdrift. ZONARIA är istället ett ungt band och att omnämnas som Sveriges bästa osignade akt är ett bevis om något på att bandet kommer inleda något särpräglat.

Betyg: ***
Text: Tomasz Swiesciak 2007-09-29
Bolag: Pivotal Recordings
Länk: http://www.myspace.com/zonaria

Inga kommentarer: