onsdag 7 november 2007

GREENLEAF - "Agents of Ahriman" *****


Välsignade "Agents of Ahriman" är superbandets tredje släpp sedan debuten 2001. Deras genomtänkta sydstatsrock med flärd gör sig bäst med en kall i näven och ett genuint intresse för hård rock. Min favorit är svängiga 'Alishan Mountain' vars smått fantastiska riff från Tommi Holappa (DOZER) får mig att rodna sådär barnsligt rödrosa. Titelspårets trumdriv påminner om KING CRIMSONs '21st Century Schizoid Man' och är ren njutning. Trots ingredienser ur spridda delar från deras musikgrund blandas det med en utsökthet och precision som bara finns hos riktigt kompetenta musiker.

Bristen på texthäfte är riktigt trist, det hade verkligen behövts. Och något besviken blir jag av 'Ride Another Highway' som är mer pudelrockig än svängig hård rock. I ljuset av låtarna med Oskar Cedermalm’s (TRUCKFIGHTERS) röst bleknar detta stycke omgående men är dock en av få svagheter på ett annars komplett alster.

Kan GREENLEAF vara Sveriges svar på amerikanska QUEENS OF THE STONE AGE? Det råder dock inte någon tvekan om vare sig kompetens eller betydande tidigare historia från kreatörerna. "Agents of Ahriman" tänjer det som är uttjatat sedan åratal men lik förbannat låter ändå deras produkt helt färsk. I bandets bio hittar jag citatet "...GREENLEAF has consistently defined what rock 'n' roll was, is, and should be..." och jag kan inte annat än att nicka febrilt. Gå och köp!

Betyg: *****
Text: Banesa Martinez
Bolag: Small Stone Records 20071010

Inga kommentarer: