fredag 9 november 2007

Asteroid –”S/T” ***


Denna 11-spårs debut tog sin tid att smälta ner och destillera för att få fram dess essans i skrift. För trots ASTEROIDs 60/70-tals inspirerade rock med den nya tidens influenser, inte minst fuzz, så försvinner inte tanken på att de inte vill tippa för mycket åt ena hållet.

Den kraftfulla basen och gitarren på The Infinite Secrets of Planet Megladoon trycker mot mitt bröst och får mig att flåsa av välbehag. Min absoluta favorit är Little Fly som med sina hårda trummor och den grooviga gitarren gör att trion hittar rätt in i mitt hjärta. Spåret Silver Leaf kändes för seg de första lyssningarna men växer till en ljuv vilopaus under ett stjärnbeklätt himlavalv.

I ett försök att beskriva hur ASTEROID låter återkopplar jag gärna till två utav sveriges musikhjältar och påstå att det grovt låter som en blandning av WITCHCRAFT och TRUCKFIGHTERS. Däremot känns det som att majoriteten av låtarna rinner av mig så fort de tar slut och att den förvirrade känslan är närvarande i stora delar av skivan. Känslan av att de tyglat sig och hellre gått den säkrare stigen istället för att slita av sig kläderna och hiva sig upp på ett träd för att finna en galnare väg till sin destination. Jag saknar ytterligare råhet, energi och hänsynslöshet.

Betyg: ***
Text: Banesa Martinez
Länk: http://www.asteroid.se
www.myspace.com/asteroidband
Bolag: Fuzzorama Records

Inga kommentarer: