onsdag 24 oktober 2007

KONGH - ”Counting Heartbeats” *****

Det låter ju som METALLICA....

Nej, nu ska vi inte vilseleda någon i onödan. Det var inte riktigt sant. Jag kan dock inte sticka under stolen med att sångaren, tillika gitarristen i skivdebuterande KONGH ibland låter som den en gång unge och hungrige James Hetfield, då i synnerhet från perioden kring ”Ride the Lightning” . Exempel på detta finner du halvvägs in i det utsökta öppningsspåret ”Pushed Beyond”, för övrigt det kortaste av skivans totalt fem spår, ”bara” dryga 11 minuter!

Att man var något riktigt stort på spåren märktes redan i och med den självbetitlade demon som släpptes 2006, från vilken två av ”Counting Heartbeats” låtar (”Zihuatanejo” och ”Adapt The Void”) är hämtade från, damp ned som en bomb i underjorden, till synes helt rätt i tiden. Den mörka och ibland sludgedoftande Doom som dessa unga smålänningar levererar går rakt in i venen och trollbinder lyssnaren på ett nästan kusligt sätt, kraftfullt, vackert och djupgående.

Att produktionen lämnar en del att önska är en tanke som försvinner efter några varv och jag inser att ljudbilden som är lite tunnare än den som rattades till demoinspelningen, gör skivan klarare och kargare, på ett positivt sätt.

Jag är helt övertygad trion kommer kunna gå så långt det bara går i den aningen snäva genren den tillhör, kontraktserbjudanden av betydligt större karaktär kommer säkerligen dyka upp om de inte redan gjort det, för trots att året har några månader kvar innan 2007 övergår i 2008, så törs jag nästan sätta ”Counting heartbeats” högst upp på prispallen över årets skivsläpp. Fantastiskt!

Betyg: 5/5
Text: Manne Påhlsson
Bolag: Trust No One Recordings