tisdag 30 oktober 2007

THE DURANGO RIOT ”Telemission” ****


Det första som slår mig när jag hör svenska THE DURANGO RIOTS debutskiva är att sångaren Fred låter väldigt likt en ung Ozzy Osbourne. Efter ett par genomlyssningar slås jag även av hur varierad skivan är. De bjuder verkligen på en omväxlande resa. Bandet blandar friskt mellan punkrock, garagerock, stonerrock och de har även lite influenser av blues.

Själva kallar de hur som helst sin stil riotrock. De hoppar med en självklarhet mellan stilarna som jag inte tycker man hittar hos så värst många debuterande band. Bandet vågar också dra ner på tempot ibland och har med munspel, dragspel, saxofon och flamencogitarr (!) på skivan. På deras hemsida skriver de om tristessen i Karlskoga som drivkraft för deras musik. Detta får vi tacka Karlskoga för. Nu hoppas jag att THE DURANGO RIOT tar sig till en spelning nära mig så att jag får se dem live. Det borde vara något i hästväg.

Betyg: ****
Text: Håkan Berg 2007-10-18
Länk: www.durangoriot.com

Inga kommentarer: