måndag 15 oktober 2007

CUT LIPS – ”China White” ***

Aldrig har det väl varit så populärt att se ut och låta som gamla hårdrocksbanden av sleaze och glam-snitt från 80-talets glada dagar. Band som MÖTLEY CRüE och GUNS N´ ROSES gick i spetsen för en musikstil som älskades, för att sedan knuffas bort och ratas till förmån för andra, mer aggressiva musikinriktningar. Det mesta ”går igen” som man brukar säga och nu är det bevisligen dags att visa bringan och tupera håret än en gång! Svenska CUT LIPS passar på att smida medan järnet är varmt och fyralåtars-plattan ”China White” blir deras strå till stacken.

Bara att granska bandets utseende ger en tydlig vink om hur dessa gossar låter: Färglada tatueringar, trasiga jeans, en pava Jack Daniels i näven, bandana, hatt, en bar överkropp skymtande under en öppen jacka, gigg, pilotbrillor hängande över bröstet och svarta skinnhandskar. Nostalgitrippa lite i vinylsamlingen och släng ett öga på bandfoton från väl valda skivor, så är saken klar:

CUT LIPS ÄR GUNS N´ ROSES!

Musiken då? Tja, med låttitlar som ”Lady Decadence” och ”Shakedown” förstår ni att detta lika gärna skulle kunna finnas med bland ratat material från inspelningen av ”Appetite for destruction”, hörde jag en koskälla? På Axl Rose-manér levererar den pigge sångaren Michael Cheff sina vokala insatser och en inte allt för vild gissning är att bandet startade sin karriär som coverband.
Turligt nog, för CUT LIPS del, så finns det betydligt sämre band att dyrka och apa efter och när Axl´s egna Hybrisfreakshow aldrig tycks åstadkomma ett förbannat dugg, kanske detta kan fungera som komplement?

Betyg: 3/5
Text: Manne Påhlsson
Bolag: Eget släpp