fredag 26 oktober 2007

THE BLACK DAHLIA MURDER ”Nocturnal” *


Blastbeatsen står som spön i backen och de gutturala – nästan hardcoreaktiga skriken avlöser varandra på denna tredje giv från Michigankonstellationen. Vart om vartannat präglas ”Nocturnal” av abyssala growl och ettriga och intrikata småriff. Jag blir stressad.

Jag tänker mig en hetsig liten hund. En chihuahua med komplex för sin storlek som måste hävda sig till vilket pris som helst. När de mörka growlen väl visar upp sig förvandlas denna lilla Paris Hilton-leksak till en stor och hungrig dobermann, märkbart förbannad.

Skivan lämnar mycket kvar att önska. Det blir enkelspårigt och trist även om vissa guldkorn kan hittas. Men det är som att leta efter en nål i höstack. Titelspåret fungerar med sina harmoniska och nedstämda gitarrer men annars lämnas jag mer irriterad än tvärtom. Det smattras konstant över hela skivan. Som ett radband av små smällare som aldrig vill sluta sprängas.

THE BLACK DAHLIA MURDER har tidigare passerat mig obemärkt. Det gör de även denna gång, om än med en enerverande eftersmak.

Text: Tomasz Swiesciak 2007-10-02

Länk: http://www.myspace.com/blackdahliamurder

Betyg: *

Inga kommentarer: