onsdag 3 oktober 2007

AS I LAY DYING ”An Ocean Between Us” ****


Precis som titeln antyder; så distanserat är mitt dysfunktionella förhållande till AS I LAY DYING. Inte ens denna fjärde fullängdare – med strax under ribban för 40 000 sålda ex och en vunnen kategori i klassen ”Artist Of The Year” – har fått mina öron att hörsamma. Hårda thrashbestyckade missiler som Separation och Departed skvallrar om min trångsynthet inför bandet. Dags för upprättelse!

You’re in for a ride, grabben! För det är bara inledningsvis som tempot är långsamma än din farfar. Sen bär det av som en raket mot oanade höjder (eller djup för den delen) där Jordan Mancinos baskaggar vill köra ifrån vilken Formel 1-bil som helst. I övrigt växlas både skrik, growl och skönsång byråkratiskt enligt standardmall A4, likt vilket amerikansk metalband som helst med suffixet ”–core” i den musikaliska beteckningen. Musikalisk vidsynthet, my ass!

Men skit i nyskapande och fackmannamässig kategorisering. Jag hittar något på ”An Ocean Between Us” som jag saknat tidigare hos liknande akter. Jag blir en trevligare människa av att digga plattan och det är ju om något värt mycket. Tid för mig att kolla upp bandets backkatalog så jag inte framställs som en rookie igen i framtiden.

Betyg: ****
Text: Tomasz Swiesciak 2007-09-25
Bolag: Metalblade 2007-08-21

Inga kommentarer: