onsdag 12 september 2007

BLOODBOUND- Book Of The Dead ***


En sedan länge så urvattnad genre som Powermetal är bland gemene hårdrockare sällan omtyckt, ofta inte ens accepterad.
Jag är inte sen att skriva under dessa påståenden, men tycker till om ”Book Of The Dead” utifrån omständigheterna. I jämförelse med konkurrenterna står sig svenska BLOODBOUND faktiskt riktigt bra!

Här finns något som allt för oftast saknas hos akter av idag, men som förvaltades av 80-talskrigarna till band och gav Speedmetalgenren (Ja, powermetal är ett nyare uttryck) det viktigaste, refränger!

På sin andra platta (Föregångaren Nosferatu landade 2002) har man för säkerhets skull gagnat sig av grundstenen i genren och plockat in en livs levande och äkta tysk! Michael Borman var namnet, vilken har ett förflutet i mer eller mindre kända konstellationer som JADED HEART, BONFIRE och J.R BLACKMORE. Bormans smått rossliga stämma är precis vad BLOODBOUNDS musik, som väl ärligt talat inte river ner några större applåder, behöver. Det låter lite halvhårt, typ Helloween när de fortfarande var bra.

Vi slipper även den smöriga känslan, bortsett från den i dessa sammanhang obligatoriska, mainstream och MTV-flirtande balladen "Black Heart", vilken jag klarar mig alldeles utmärkt utan. Varför inte trampa lite extra på gaspedalen istället, som i ”Bless The Unholy” och ”Into Eternity”.

Betyg: 3 av 5
Recensent: Manne Påhlsson
Bolag: Metal Heaven
Länk: www.bloodbound.se

1 kommentar:

Golfer sa...

Jag tycker inte att den nya sångaren lyfte bandet. Tvärt om, jag gillade den tidigare bättre.