lördag 2 juni 2007

SIX FEET UNDER ”Commandment” **


Cannabis och korplagshockey i all ära. Någonstans mellan ”Maximum Violence” och Chris Barnes ökande intag av hallucinogena substanser tappade jag mitt favoritband. Efter att de nästföljande släppen undgått mig helt och hållet, har jag bara följt bandet i periferin.

Den klämkäcka inledningen och tillika talande Doomsday vill inget hellre än att visa upp ett nyanserat band. Emellertid blir det snart påtagligt att SIX FEET UNDER har svårt för mångfasetterad musik. Förvisso tillåter inte denna stil några större utsvävningar men ”Commandment” sticker faktiskt ut med några vassa solon. Samtidigt bevittnar vi ett band som eftersträvar en tillbakagång efter en hel del experimenterande. Det simpla men effektiva d-taktsstampet i Bled To Death är mördande brutalt. Samtidigt är det påfallande likt öppningsspåret till den grad att jag trodde bandet under sitt klimax i pundandet misstagit sig och spelat in samma låt igen.

Kanske är det jag som mognat eller så vill inte Chris Barnes juvenila dödsmetal lämna den sandlåda de befunnit sig i sedan starten. SIX FEET UNDER 2007 tilltalar mig inte på samma sätt längre.
Betyg: ** (2 av 5)
Text: Tomasz Swiesciak 2007-05-24
Bolag: Metal Blade ** 2007-04-17
Länk: www.metalblade.com

Inga kommentarer: