tisdag 26 juni 2007

ORANGE GOBLIN –”Healing through fire” ****

Om lika delar ZZ TOP, PANTERA, och tidiga THE HELLACOPTERS blandades i ett provrör skulle det nog bara låta *poff* och plutonen skulle plötslig uppenbara sig i den skumma röken. Deras doom metal är ack så mäktig, det är mestadels fullt ös och jag skulle inte bli förvånad om det avslöjas att grabbarna egentligen är monster från yttre rymden. Där de brukar spela på sunkiga barer där hela galaxens kufar samlas för att skråla, supa och leva rövare.

The Ballad Of Solomon Eagle inleder ”Healing Through Fire”, läckra cymbalslag och det hemtrevliga lunket bandet tidigare levererat finns även här. Deras gitarrsolon är bluesinspirerade och följer inga detekterbara mönster tillsammans med Ben Ward’s dova stämma. Min andra favorit är The Ale House Braves som med sin ömma metalliska gitarrslinga framhäver melodin på ett utmärkt sätt. Här finns även den råa energin som stryker sig jämns med bluesinfluenserna som orkestern inkapslar perfekt.

Vagrant Stomp börjar smygande inför ett biker-drag med rytmiska gitarrer och bas, som till viss del påminner den om Made Of Rats från 2002’s ”Coup De Grace”. Albumet är en musikmässig fortsättning på 2004’s ”Thieving From The House Of God” men innehar självfallet de typiska inslagen från de tre andra skivorna.

Avslutningsspåret Beginner’s Guide To Suicide är en given pärla i Martinez-spelaren och uppfyller mina drömmar om bandets framtida utveckling! Njut av det gudomliga munspelet där känslan från AEROSMITH antagligen legat till grund. Här går de hela vägen med ett självsäkert flin och när vi rundar hörnet 4:24 in i låten möts vi av ett upptrappat tempo och oljigagitarrer - vi är nu mitt inne i en hejdundrandes jamsession med aliensen! Och när intensiteten i gitarren ökar - ökar även den glödheta färgen i gitarrmonstrets ansikte, som med halmstrået mellan framtänderna snubblar sig felfritt fram bland strängarna.

ORANGE GOBLIN är bandet som alltid får mitt hjärta att skena – All hail our masters!

Betyg: **** (4 av 5)
Bolag: Sanctuary Records 2007-05-22