söndag 17 juni 2007

MIOSIS ”Konvolut” ****


Orkesterns atmosfäriska musik passar bäst som kognitiv beteendeterapi för min del. Som influens hos denna Göteborgskvintett kan TOOLs progressiva inslag nämnas samt KATATONIAs känslofyllda eskapism. Emellertid låter mitt första intryck associera musiken till ISIS, dock mer enkelspårig.

Själva väljer de att beskriva musiken som atmosfärisk, mörk och poetisk och där har jag faktiskt inget att sätta emot. Detta är skickligt utfört och med både hjärta och smärta. I just denna typ av musik där känslan är viktig lyckas bandet leva upp till de förväntningarna jag har av ett osignerat ungt band. Sångarens lindrande röst utmärker sig genom de fyra spåren och borrar sig igenom mitt hårda yttre även om den skulle komma mer till rätta i en skickligare utförd produktion.

I en genre där band ploppar upp som svampar ur marken undrar jag hur MIOSIS kommer stå sig bland övriga konkurrenter? Talangen är det inget fel på och viljan finns överallt på denna demo.

Betyg: **** (4 av 5)
Text: Tomasz Swiesciak 2007-05-27
Bolag: Osignerat 2007

1 kommentar:

Z sa...

Skriver också en del om rock, eller rhytm 'n' blues, i alla fall