fredag 8 juni 2007

INSANIA STOCKHOLM ”Agony (Gift Of Life)” **


Visst, kanske borde jag känna någon patriotism och samhörighet med INSANIA STOCKHOLM då jag bor granne med Studio Underground. Den plats där ”Agony (Gift of Life)” förevigats. Tyvärr gör jag inte det och jag kanske borde skatta mig lycklig då denna typ av powermetal inte riktigt går hem i min stuga. Nej, jag vill inte ha män i spandex, kråsskjortor och krulligt hår som sjunger om obesvarad kärlek. Jag vill ha hårda killar täckta i tatueringar som skriker halsen av sig över samhällets orättvisor.

Det är de sprudlande syntmattorna som förstör intrycket. Till viss del går det an, som på inledningen Agony men inte på Gift Of Life och de övriga spåren som låter mer som misshandel av små söta djur. Det var så här Pelle lät stunden innan han fick efternamnet Svanslös. Den enda behållningen jag hittar för egen del på denna skiva är One Day som närmast för tankarna till den spanska solkusten. De akustiska gitarrerna romantiserar låten och gör den behaglig för både kropp och själ.

När syntmattorna ebbat ut återstår föga överraskande lyrik och således inget kvar för mig att upptäcka. Kolla dock in bandets hemsida. Det genialiska retrostuk som genomsyrar sidan är andledningen till att jag höjt betyget ett snäpp. För det kan väl ändå inte vara seriöst?

Betyg: ** (2 av 5)
Text: Tomasz Swiesciak 2007-05-05
Bolag: Black Lodge Records **2007-06-01

Inga kommentarer: