måndag 28 maj 2007

SONIC SYNDICATE ”Only Inhuman” ***


Ett hårdrockens Idol anordnat av Nuclear Blast och SONIC SYNDICATE stod som vinnare bland 1500 andra metalband. Med korten lagda på bordet erkänner jag att jag inte velat komma in i detta band. Just på grund av att jag trott att de är ännu en i raden av IN FLAMES-kloner. Dock så tvingas jag kapitulera inför ”Only Inhuman” då musiken är så pass brutal och melodisk att den klarar av att stå på egna ben.

Visserligen har ovan nämnda band och Göteborgsscenen färgat av sig på detta familjeband från Falkenberg men inte nämnvärt för att skapa ett intryck av billiga kopior. Störst inverkan på vederbörande gör de i emo-balladen Enclave samtidigt som de även lyckas bevisa motsatsen i Double Agent 616. Ostiga syntar är inte min melodi!

”Only Inhuman” har allt som förväntas av ett sådant band som SONIC SYNDICATE. Den framgångsrika formeln med aggressiv sång, mixat med lager av ren sång samt falsettartade skrik och nedstämda growls. Allt detta nedrört i en gryta av vackra gitarrharmonier, solon och kärlekskranka syntar. Det blir en smaskig prinsesstårta men som bekant kan man även få nog av det söta ibland.

Betyg: *** (3 av 5)
Text: Tomasz Swiesciak 2007-05-24
Bolag: Nuclear Blast 2007-05-18

Inga kommentarer: