fredag 4 maj 2007

SCARVE ”The Undercurrent” ***

The Undercurrent är uppföljaren till 2004 års kritikerrosade Irradiant men min enda bekantskap med franska SCARVE är trummisen Dirk Verbeuren och deras forne skrikare Guillaume Bideau (MNEMIC). Det är just trumspelet som imponerar starkt. Dirk har verkligen en säregen stil, både på denna skiva samt på sin debut för SOILWORK. Vid första genomlyssningen slåss jag av att DARKANE tydligt influerat bandet.

Samtidigt är det inte heller märkvärdigt då The Undercurrent spelats in Daniel Bergstrands berömda Dug Out Studio. Ett tillhåll för flertalet band som befinner sig i skymningslandet för MESHUGGAH-inspirerande driv och en smått galen hybrid mellan döds och thrash. Faktumet att MESHUGGAH personligen valt ut SCARVE som förband på en av sina turnéer visar att de är en pålitlig akt.

Vi bjuds på åtta tunga spår och även om det vid första intrycket kan verka aningens snålt blir man mer än belåten efter första varvet. Både i öppningsspåret Endangered och nästföljande Imperceptible Armageddon blandas growl med vettlösa skrik. Inte heller lämnas mycket av fantasin utan vad bandet vill klart och tydligt framföra är brutalitet utan utrymme för melodier. Rent krasst trampas inte tempot ner nämnvärt utan driver på i sin alldeles egna takt likt en musikalisk köttkvarn. Här i hittar vi även svagheten med The Undercurrent som tenderar att bli monoton och enkelspårig. För tillfället fungerar det mer än väl men jag frågar mig hur andrahandsvärdet blir? Kommer jag att damma av skivan om några månader och tycka samma sak?

Betyg : 3 av 5
Text: Tomasz Swiesciak 2007-04-25
Bolag: Listenable Records 2007-05-08