onsdag 2 maj 2007

NINE - It´s Your Funeral


Min relation till Svenska NINE är lite svårdefinierad. Kissed By The Misanthrope"som redan 1998 pryddes med bandets logo är en av mina absoluta favoritplattor alla kategorier, men av någon anledning har jag inte brytt mig om combon, varken innan eller efter.

Kanske dumdristigt av mig, dessa killar kan ju faktiskt skriva bra musik! Ett hopkok av hardcore, rock och tung jävla metal av den släpigare sorten (snälla ge oss ett namn på skiten, ”Neurosismusik” eller ”ångest” känns inte längre som kul termer att svänga sig med) är vad det handlar om i långa loppet.

Känslan av att gräva ner sig i en grop och sura får ringa in det hela och sammanfatta It´s Your Funeral, som antagligen kommer bredda bandets publik ytterligare. Att Finska bolaget Spinefarm tagit bandet under sina vingar är väl inte det mest naturliga i världen, men å andra sidan oväsentligt. Lite långsammare och längre låtar skulle göra kalaset till en fest, men betyget blir ändå fullt godkänt, med snudd på kanon.

Betyg: 3 av 5
Text: Manne Påhlsson
Bolag: Spinefarm
Länk: http://www.killingangels.com

Inga kommentarer: