söndag 13 maj 2007

LORD BELIAL – Revelation The 7th Seal **

Få fans av Trollhättebornas musik kommer svika bandet efter att ha läst dessa rader, men detta tål att sägas ändå: LORD BELIAL är ett av scenens mest överskattade och mins överraskande band! Sist jag gav mig i kast med att tycka till om bandet var när skivan Angel Grinder såg dagens ljus. I skivans booklet uppenbarade de sig, insmetade i blod och köttslamsor och med dragna svärd och yxor, till synes redo att dräpa hela världen med sin musik! Så missvisande, då musiken var mindre brutal än mormor.

Några år har gått och mjäkigheten (Promon ger ingen vink om hur bandets fagra yttre ser ut idag, kanske lika bra det.) består, dessvärre har den även tilltagit. Heavymetal-insmorda stycken radas upp och isen bryts verkligen på åttonde spåret Gate of oblivion där en ”vanlig” sångare får fritt spelrum. Vem kunde tro detta om ett band med utsökta släpp som Kiss The Goat och Enter The Moonlight Gate i ryggen?

Att kalla Revelation The 7th Seal för Blackmetal känns inte rättvist, varken mot genren eller bandet, inte ens när vi talar om ljudbilden. Los Angered är en studio jag alltid haft svårt för och även denna gång känns det inte rätt. Det fantasilösa trumspelet ligger för högt i den alldeles för polerade ljudbilden, som ändå, på något besynnerligt sätt lyckas gröta ihop sig emellanåt, dock på ett helt annat vis än vad som är att föredra på en Blackmetalskiva.

Vid ett fåtal tillfällen blixtrar bandet till och på sjunde försöket får man faktiskt till det i den tunga och långsamma Vile Intervention, för att nästa ögonblick få en att tappa hoppet, i ren Powermetal. Fortsätter bandets utveckling i denna stil törs jag inte ens fantisera om hur nästkommande skiva kommer låta.

Betyg: 2 av 5
Text: Manne Påhlsson
Bolag: Regain Records