söndag 6 maj 2007

Impious ”Holy Murder Masquerade” ***


Aktiva på scenen sen jag var en liten slyngel som lyssnade på eurodisco, ändock har Trollhättans IMPIOUS gått mig obemärkt förbi. Denna svenska döds, thrash- och hardcoremoshiga bastard är ute i svängen igen med ”Holy Murder Masquerade”. Ett album där grooviga riff står som spön i backen och det tunga gunget bara är en knapptryckning bort.

Det serietidningsestetiska innandömet skvallrar om ett konceptliknande album där hela skivans lyrik infinner sig som berättelser eller dialoger mellan olika karaktärer i texthäftet. Innovativt? Avgör själv! Jag kan fortfarande inte skaka av mig känslan att detta gjorts tidigare, inte minst av THE HAUNTED då Aro tog plats bakom micken. Samma band har säkert mer än en gång influerat riffandet på ”Holy Murder Masquerade”.

IMPIOUS spelar på säkra kort och även om de cementerar lyssnaren med riktigt tunga riff och får mig att dra lite på smilbanden med sina schyssta solon känns det repetitivt. Visst, en och annan låt på skivan skulle säkert kunna bli en listklättrare. Här lämnas nämligen utrymme för melodiska, somriga utsvävningar och klatschiga refränger. Kan inte detta bli årets sommarplåga istället för THE ARK?

Betyg: 3 av 5
Text: Tomasz Swiesciak 2007-05-03
Bolag: Metal Blade Records/Border 2007-01-29

Inga kommentarer: